1- Hac niyetiyle ihrama girilmiş olması.
2- Arafat vakfesinin yapılmış olması.
3- Müzdelife sınırları içinde, belirli yerde, belirli zamanda yapılması. “Meş'ari Haram” yakınlarında yapılması sünnettir.
Açıklama: Bayram gecesi şafak söktükten sonra güneş: doğana kadar geçen zaman içinde yapılması, İmam-ı Azam Ebu Hanife Mezhebine göre şarttır.
Diğer mezheplerden İmam-ı Şâfi ile İmam-ı Hanbeli'ye göre gece yarısından sonra, İmam-ı Malik'e göre güneş batışından güneşin doğuşuna kadar geçen zaman içinde, vakfenin yapılması vacibtir. (El Kâbe 'tü vel hac S.215)
1- Müzdelife vakfesinin, Müzdelife hudutları dahilinde yapılması “vacib” tir.
Açıklama: Bayram gecesi şafak söktükten sonra güneş doğana kadar geçen zaman içinde, Arafat'ta olduğu gibi, kısa bir müddet de olsa Müzdelife-hudutları içinde bulunmakla vakfe yapılmış ve vacib yerine getirilmiş olur. “Müzdelife'de” gecelemekse, sünnettir.
1- Gecenin Müzdelife'de geçirilmesi.
2- Müzdelife'de -Remy-i cimar- için 70 tane, küçük çakıl taşı toplanması. -Bu taşlar, yedişer yedişer şeytana atılacaktır.-
3- Sabah namazının, vakti girince hemen kılınması.
4- Sabah namazından sonra, vakfeye durup duâ yapılması.
Açıklama: Mümkünse vakfenin, Meş'ar-i Haram civarında, etraf iyice ışıyana kadar telbiye, tekbir, tehlil ve istiğfarla Cenabı Hakk'a yalvarıp duâ edilmesi. “Efendimiz böyle yapmıştır.”
5- Etraf aydınlanınca güneş doğmadan önce Müzdelife'den, Mina'ya hareket edilmesi. Müzdelife ile Mina arasında bulunan “Mahsere” vadisinden süratlice geçilmesi de sünnettir. Bu vadi, Ebrehe or- dusunu, Ebabil kuşlarının helak ettiği vadidir.
2- Faydasız ve lüzumsuz şeylerle meşgul olunmaması.
3- Şeytan için toplanan taşların mümkünse yıkanması.
Müzdelife'de Cem-i Te'hir Meselesi “Akşam namazının, yatsı namazıyla kılınması”
Açıklama: İşte buna “cem-i tehir” denir. Yatsı vakti girince ezan okunur, kamet getirilir, evvela akşam namazının farzı kılınır. İki farz arasında sünnet kılınmadan, tekrar kamet getirilir yatsı namazının farzı kılınır. Sonra yatsının sünneti ve vitir namazı kılınır.
Mühim uyarı: Bu şekilde namaz kılınması Hanefi Mezhebinde vacib, diğer mezheblerde ittifakla sünnettir.
Eğer, akşam namazı yolda kılınırsa, Müzdelife'de iâde edilirek yatsıyla beraber tekrar kılınır. İzdiham veya herhangi bir sebepten dolayı, Müzdelife'ye yatsı vakti çıkmadan önce gelmek mümkün olmazsa, şafak sökmeden hemen akşam ve yatsı namazı yolda uygun bir yerde kılınır. Vakit çıktığı için artık Müzdelife'de iade edilmez.
Şeytanı taşlamak için taşların nasıl olması ve nerden toplanması gerekir?
Açıklama: Bayramın birinci günü için yedi, ikinci üçüncü dördüncü günleri için yirmi birer taş toplanır. Bunların yekunu yetmiştir. Taşlar, küçük bir torbada mu- hafaza edilir.
Bu taşların fındıktan küçük, nohuttan büyük ve temiz olması güzeldir. Kirli taşlar da atılabilir. Taşla- rın Müzdelife'den toplanması, sünnettir. Mina ve di- ğer harem bölgelerinden toplanması veya cemrelere atılan taşlardan alınıp tekrar atılması mekruhtur.
Uyarı: Hacılarımızdan bazılarının, Müzdelife dışından taş toplamaları sünnete uygun değildir. Toplanan taşlar mümkünse yıkanır ve temiz bir kesede şeytana atana kadar muhafaza edilir. Yıkanmadan atılması da caiz görülmüştür.
İSTANBUL
Mimar Sinan Mah.
Selam-i Ali Caddesi 31-1
Üsküdar / İstanbul
0533 333 33 31 - 0216 466 66 66 - 0532 111 22 01
İSTANBUL
Atikali Mah.
Yavuz Selim Caddesi No: 3 Daire: 2
Fatih / İstanbul
ANKARA
Hacı Bayram, Soydaşlar Sk. Gürer iş merkezi 19/11 D:6. Kat: 6
06000 Altındağ/Ankara
0216 310 20 50- 0532 111 22 01